Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
הגעה ועריכה

בעידן המודרני שלנו אנו מוקפים במידע. אמת, פתרנו את בעיית חיפוש המידע. היום כל ילד אשר כותב עבודה לבית ספר בנושא פילים יכול למצוא חומרים ותמונות איכותיות מבלי לצאת מהבית ומבלי ללכת אל הספרייה השכונתית כדי לחפש את הערך הרצויה באנציקלופדיה הישנה. אך הנגישות הקלה כל כך יצרה בעיה אחרת – הצורך להתמודד עם כמויות עצומות של מידע ולהבדיל בין מידע איכותי לבלתי איכותי. אחד הגורמים המשפיעים ביותר על המידע הוא השפה שבו הוא כתוב.

הגהה ועריכה לשונית לאתר –  אמור לי מהו הניסוח שלך

היום כל בעל אתר לעסק יודע שכדי שיגלשו באתרו ויישארו כמה שיותר זמן, עליו לבצע הגהה ועריכה לשונית לתכנים שלו. ככל שהתוכן יהיה כתוב בצורה איכותית יותר, כן הוא ינעם יותר לגולש וישדר ייצוגיות. שהרי, אם הגולש יבחין בשגיאות רבות באתר ובניסוחים בלתי מתאימים, הוא עלול לנטוש אותו בכל רגע. כמו כן, ניסוח טוב ואיכותי מוצא חן עד מאוד בעיני גוגל, והיא דואגת לתגמל את האתר ולהעלות אותו למקומות הראשונים (כמובן, יש צורך להשקיע במאפיינים אחרים כמו עיצוב האתר, סרטונים, תמונות, נגישותו לבעלי מוגבלויות באמצעות תוסף ועוד).

בין הגהה לעריכה לשונית

רבים נוטים להתבלבל בין הגהה לעריכה לשונית, אלה כמה דברים שכדאי להביא בחשבון:

מה כוללת ההגהה?

  • תיקון שגיאות – ובכללן שגיאות כתיב, שגיאות זכר-נקבה ("שלושה סוגי צוצלות" ולא "שלוש סוגי צוצלות") או ניסוחים שהם טעות במקור. לדוגמה, יש לכתוב "לילות כימים" ולא "ימים כלילות".
  • איתור טעויות הקלדה.
  • האחדה מבחינת כתיב – לדוגמה, לבחור בצורה "תוכנית" או "תכנית" ולדבוק בה לאורך כל הטקסט.
  • ביצוע התקנה – ההגהה כוללת גם עימוד, סידור מרווחים בין פסקאות ועוד.

מה כוללת הגהה ועריכה לשונית לאתר האיכותי ?

  • שיפור איכותם של ניסוחים – תיקון ניסוחים בעייתיים, קיצור משפטים ארוכים ומסורבלים.
  • תיקון שגיאות תחביריות – לדוגמה, שגיאות מיקום של נושא ונשוא. במשפט הכתוב בהווה, הנושא ("ראש הממשלה") קודם לנשוא ("החליט"): "כעת ראש הממשלה החליט על הקמת ועדה מיוחדת", בעוד במשפט הכתוב בעבר או בעתיד הנשוא יקדים את הנושא: "אתמול החליט ראש הממשלה על הקמת ועדה מיוחדת".
  • להעשיר את התוכן – העורך הלשוני הוא איש המקצוע המתאים עבור תחזוקת האתר שלכם, מכיוון שיש לו את הידע והכלים הדרושים להעשרת השפה. כך, מעבר לתקינותם של המשפטים, העורך יכול לתרום להעשרת הטקסטים.

הגהה ועריכה לשונית הולכות יד ביד

כדי להפיק טקסט איכותי יש צורך לבצע הן הגהה והן עריכה לשונית. כך ניתן להבטיח שהטקסט יהיה תקין, נהיר ומשובח מכל הבחינות. אמת, ישנם בעלי עסקים המעוניינים לחסוך בכסף ולבצע רק הגהה מבלי להבין שהגהה בלבד לא תתרום לאיכותו של הטקסט. שכן, טקסט אשר יכלול ניסוחים מסורבלים עדיין יהיה קשה לקריאה גם אם יהיה כתוב ללא שגיאות תחביריות. מסיבה זו, אם אתם בוחרים לעשות רק הגהה לטקסטים שבאתר, חשוב לפחות לוודא כי כותבי התוכן עושים עבודתם נאמנה ולשכור כותבים מקצועיים ומנוסים בלבד.

לא רק לאתרי אינטרנט

הגהה ועריכה לשונית אינן שייכות רק לתחום האינטרנט. כאשר אנו קוראים ספר מדעי טוב ונהנים מהקלות שבה אנו יכולים להבין תופעות מורכבות בטבע, איננו חייבים את ההבנה הזו רק למדען שהשקיע שנים רבות במחקר, אלא גם לעורך הלשוני שלו. זהו האדם אשר עבד זמן רב כדי לשפר ניסוחים בעייתיים, והיה בקשר עם המדען לאורך זמן כדי לברר עניין זה או אחר. שכן, כל עורך לשוני מקצועי יודע שאם הניסוח אינו ברור לו, סביר להניח שהוא לא יהיה ברור גם לקוראים מן השורה.

הגהה ועריכה לשונית לאתר האיכותי בנוי בקוד פתוח

עוד בנושא:

אל תחכו, צרו איתנו קשר עוד היום:

קידום אתרים בגוגל מקבוצת